درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 06:11:1 FA | AR | PS | EN
تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            






تاریخ نشر: 1399/03/19 - 16:54:2
تعداد بازدید: 876
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مدارس و مکاتب افغانستان در خطر نفوذ وهابیت

بنا به اعلام سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان براساس تفاهم نامه امضا شده، عربستان 99 هزار جلد کتاب وتجهیزات آموزشی به همراه 8 دستگاه خودرو به ارزش 500 هزار دالر به این وزارتخانه اهدا می کند.به گفته "نوریه نزهت " این کتابها در مراکز آموزشی ننگرهار ،هرات وولایتهای همجوار توزیع می شود.

بنا به اعلام سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان براساس تفاهم نامه امضا شده، عربستان 99 هزار جلد کتاب وتجهیزات آموزشی به همراه 8 دستگاه خودرو به ارزش 500 هزار دالر به این وزارتخانه اهدا می کند.به گفته "نوریه نزهت " این کتابها در مراکز آموزشی ننگرهار ،هرات وولایتهای همجوار توزیع می شود.

عربستان پدر مالی وهابیت پدر معنوی تروریسم در افغانستان

عربستان سعودی در دو دهه گذشته برای گسترش حضور ونفوذ به اصطلاح فرهنگی و مذهبی خود در افغانستان گامهایی مانند ساخت دانشگاه علوم اسلامی در ننگرهار ومسجد در کابل پایتخت افغانستان را برداشته است. توجه به اهداف پیامدهای این رویکرد ریاض از چند جهت مهم و قابل توجه است:

اول آنکه عربستان در سالهای اخیر هیچ جایگاه مهمی در بین مردم افغانستان نداشته و با توجه به سابقه دخالتهای مخرب حاکم سعودی در پاکستان از طریق مدارس مذهبی که منجر به خشونتهای مذهبی می شود، مردم افغانستان همواره ازعربستان کناره گرفته اند.زیرا مردم افغانستان هیچ گاه به سمت جنگ مذهبی حرکت نکرده و ادیان دینی از احترام خاصی در افغانستان برخوردارند. این کشور چند قومی ضمن تعامل مثبت با همه مذاهب، دارای فرهنگ مذهبی ملی بیشتر حنفی و شیعی بوده است و این به معنای شکست نفوذ عربستان در افغانستان است و حکام عربستان در سالهای اخیر خیزبلندی را با احداث مسجد و دانشگاه برای نفوذ ساختاری فرهنگی ومذهبی با آموزه های وهابیت در افغانستان آغاز کرده است .

دوم آنکه عربستان در سالهای اخیر با استفاده از ضعف مالی گروههای سیاسی افغانستان و بهره گیری از توان مالی خود درصدد است با همه جناحهای سیاسی و اقتصادی در افغانستان، پشتونها و غیر پشتونها ،همکاری و آنها را به طرف خود جلب نماید .این رویکرد و تغییر سیاست حکام عربستان در قبال افغانستان نوین از سال 2001 تلقی می شود که نفوذ خود را در منطقه در رویارویی با کشورهای رقیب گسترش می دهد.مهمترین هدف عربستان با همکاری با غیر پشتونها کاستن از انتقادات آنان از نفوذ وهابیت و حمایتهای مالی ونظامی عربستان از تروریستها و خشونتگرایان در افغانستان است.بنا به اعلام نمایندگان پارلمان افغانستان، عربستان سالانه بالغ بر 300 میلیون دلار به طالبان کمک می کند.

سوم آنکه عربستان سعودی به گونه ای وانمود می کند که کلید صلح در اختیار این کشور است و دولتمردان افغانستان بایستی با تقویت همکاری با ریاض به ویژه در امور مذهبی و فرهنگی بستر مناسب را برای همکاری حکام عربستان برای متقاعد کردن طالبان و سایر گروههای تروریستی جهت برقراری صلح در افغانستان فراهم کند .در همین حال با توجه به نفوذ عربستان بر پاکستان بخصوص ارتش این کشور دولتمردان افغانستان هم امیدوار به استفاده از این موقعیت عربستان در برقراری صلح در افغانستان هستند که تاکنون نتیجه بخش نبوده است .

چهارم مهمترین بخش نفوذ عربستان در افغانستان تلاش برای گسترش نفوذ فرهنگی ودینی به عنوان رویکرد جدید ریاض در دودهه گذشته به افغانستان است . تا پیش از این، حمایت های عربستان عمدتا معطوف به حمایت از گروههای رادیکال یا سلفی های تکفیری از طریق کمکهای مالی ونظامی بوده است که شامل گروههایی مانند طالبان ، حقانی، لشکر طیبه ، لشکر جنگوی و سپاه صحابه میشود .اما در سالهای اخیر با گسترش نفوذ و فعالیت سرویسهای اطلاعاتی منطقه ای و بین المللی در افغانستان ، از دیدگاه ریاض صرفا حمایت از تروریسم و سلفی گری تکفیری در افغانستان دیگر چندان پاسخگو نیست.

به همین دلیل حکام ریاض در رویکردی متفاوت درصدد حمایت از سلفیگری میانه از طریق ایجاد مراکز دانشگاهی، مساجد ومدارس مذهبی واعزام مفتی و مبلغان مذهبی از طریق مرکز موسوم به "الربط العالم الاسلامی" واقع در جده هستند تا ضمن نفوذ وگسترش وهابیت حضور خود را در پوشش مسایل فرهنگی و اسلامی در افغانستان نهادینه کنند و این مراکز به نشر عقاید وهابیت در افغانستان پرداخته تا نیروهای لازم برای گروههای تروریستی را نیز فراهم کند.

نکته جالب توجه در خصوص توزیع کتابهای اهدایی از سوی عربستان این است که این کشور این کتب را در ولایات ننگرهار، هرات و ولایت های همجوار توزیع خواهد کرد. عربستان اطمینان دارد که فضای افراط گرایانه موجود در ننگرهار و ولایت های مرزی همجوار با پاکستان زمینه لازم برای پذیرش افکار عربستان را دارد اما در هرات داستان دیگری در جریان است. در طول سالهای گذشته عربستان تلاش کرده است دو قطبی شیعه و سنی را از طریق برخی از علما در هرات مسلط سازد. هدف عربستان در کنار پاکستان، گسترش افکار وهابی و افراطگرایانه در طول نوار مرزی ایران است تا از این طریق زمینه برای حضور و فعالیت داعش در این منطقه فراهم شود. از این رو عربستان امیدوار است اهدای کتب و تجهیزات آموزشی زمینه نفوذ و فعالیت دوگانه این کشور در مناطق مرزی ایران را نیز فراهم کند.

در هر حال ، عربستان سعودی در دهه های اخیر هیچگاه نتوانست ازطریق نفوذ در میان مردم افغانستان جایگاه مطمئنی برای خود در این کشور بیابد. از اینرو به حمایت از گروههای تروریستی وخشونت گرا روی آورد.اکنون نیزمردم افغانستان که از تلاشهای تفرقه افکنانه مذهبی حکام سعودی کاملا آگاه هستند تمایلی برای همکاری با عربستان ندارند .به همین دیل حکام این کشور ازطریق شخصیتهای سیاسی و همکاری دولتی درصدد ایجاد روزنه هایی برای نفوذ و نشر وهابیت در افغانستان هستند که علمای این کشور در مورد پیامدهای آن به دولتمردان افغانستان بارها هشدار داده اند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/18342


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.